“Het rapport “Unpacking 2021 for Fleet Telematics in North America, Europe, and Australia” biedt inzichten in de bedrijfsvoertuigenindustrie, met data die rechtstreeks is verzameld bij de belanghebbenden binnen het ecosysteem van de sector.”

Trends in de bedrijfswagenindustrie

Fleet Complete, een wereldwijde leverancier van datagedreven mobiliteitsoplossingen voor wagenparken, activa en mobiele werknemers, heeft zijn jaarverslag “Unpacking 2021 for Fleet Telematics in North America, Europe, and Australia” gepubliceerd. In het rapport ligt de nadruk op trends en inzichten in de bedrijfswagenindustrie.

Tussen oktober en december 2020 heeft Fleet Complete bij haar klanten, met wagenparken van iedere grootte, een Voice of Customer (Voc) onderzoek uitgevoerd. De enquêtegegevens zijn verwerkt in het rapport dat bevindingen bevat over zowel de vraag- als aanbodzijde van de telematica-industrie. Het benoemt de belangrijkste trends en veranderingen in de huidige markt.

“Vorig jaar, in het begin van de pandemie, stond alles in het teken van het aanpassen naar het ‘nieuwe normaal’. Bedrijven met wagenparken konden over het algemeen doorgaan en werden vaak zelfs aangemerkt als essentieel. Dit jaar blijven we groei zien die zal leiden tot een recordontwikkeling van het marktaandeel, waarbij klanten steeds meer van hun telematica-oplossingen eisen”, legt Sandeep Kar, Chief Strategy Officer bij Fleet Complete, uit.

Tot 3,9 miljoen nieuwe abonnementen in 2021

De analyse in de belangrijkste markten geeft aan dat wagenparken in Noord-Amerika, Europa en Australië 3,2 tot 3,9 miljoen nieuwe abonnementen zullen toevoegen in 2021. Dat komt neer op een groei van 16% op jaarbasis.

De drie belangrijkste redenen voor bedrijven met een wagenpark om dit jaar te investeren in telematica zijn volgens het onderzoek:

1) Real-time tracking van bedrijfsvoertuigen en assets
2) Wet- en regelgeving
3) Het verbeteren van de veiligheid van het wagenpark door coaching

Onder de nieuw toegevoegde abonnementen in 2021 zal de industrie een aanzienlijke toename van ingebouwde telematica-hardware (OEM) zien. Het onderzoek constateerde ook een toegenomen vraag naar videotelematica, met name bij wagenparken met zware voertuigen.

  • 73% van de ondervraagde wagenparken met lichte voertuigen en 68% van de wagenparken met zwaardere voertuigen toonde interesse in ofwel OEM telematica of een combinatie van in de fabriek gemonteerde telematica-hardware voor sommige voertuigen en aftermarket-hardware voor andere;
  • 63% van de wagenparken met lichte voertuigen en 81% van de wagenparken met zwaardere voertuigen overweegt videotelematica of maakt al gebruik van een dergelijke oplossing.

Andere opvallende ontwikkelingen zijn:

  • Wagenparkvoertuigen worden steeds vaker als een dienst dan als een product gezien;
  • Inzichten verkregen uit telematica-oplossingen worden steeds meer voorspellend gebruikt;
  • Bij een succesvol wagenpark draait het om het bezitten van waardevolle voertuigdata en niet alleen om het bezitten van voertuigen.

Deze verschuivingen zijn van invloed op de manier waarop oplossingen en diensten worden ontworpen. Ook wordt hierdoor het belang van partnerships in de telematica-industrie onderstreept, die op hun beurt zorgen voor een versteviging van het ecosysteem.

Het rapport bevat een aantal aanbevelingen voor verschillende stakeholders binnen het ecosysteem, zoals eigenaren van wagenparken, autofabrikanten, telecomproviders, de financiële dienstverlening en leveranciers van telematica-oplossingen. Deze aanbevelingen bieden een datagedreven benadering van succes voor organisaties binnen de bedrijfswagenindustrie in 2021.

Het volledige rapport downloaden.

Fleet Complete's Outlook for 2021