Advanced Driver Assistance Systems (ADAS) verplicht vanaf 2022

Het Europees parlement heeft overeenstemming bereikt over de verplichting tot een reeks aan rijhulpsystemen (ADAS) in nieuwe auto’s. Deze maatregel heeft als belangrijkste doel  om het aantal ongevallen in het verkeer drastisch te verminderen. Het aantal dodelijke verkeersongevallen zou dankzij deze maatregel met ruim 20% omlaag kunnen worden gebracht. Afgelopen jaar (2018) kwamen in de EU 25.300 mensen om in het verkeer en waren er 135 duizend zwaargewonden.

Vanaf 2022 worden noodremsystemen, automatische snelheidsbeperking en een alcoholslot verplicht in nieuw ontworpen automodellen en vanaf mei 2024 is alle nieuw geregistreerde auto’s. Ook systemen die de omstandigheden rondom een ongeval registreren, worden verplicht, net als een waarschuwingssysteem dat slaperigheid en smartphonegebruik door de bestuurder opmerkt. In totaal gaat het om dertig systemen. Veel daarvan worden ook verplicht voor nieuwe bestelwagens, trucks en bussen.

Wij staan achter deze maatregel. Met ADAS, zoals Vision, wordt de bestuurder live gecoacht en tijdig gewaarschuwd bij gevaarlijke situaties, zoals te hard rijden en bumper kleven. Daarnaast is het mogelijk om samen met de bestuurder beelden van verkeersincidenten terug te kijken en iemand écht te laten inzien hoe gevaarlijk zijn rijgedrag is. Dit kan veel leed besparen.

Voor bedrijven betekent veilig rijden lagere kosten aan het wagenpark. Door aan te sturen op veilig en efficiënt rijgedrag wordt onnodige slijtage aan het voertuig voorkomen, wordt er minder brandstof verbruikt en is de kans op schade veel kleiner. Hierdoor bespaart een bedrijf al snel zo’n 335 euro per voertuig op jaarbasis. Met een wagenpark van vijf voertuigen is dit al een minimale besparing van 1675 euro per jaar.

Heeft u vragen over ADAS? Stuur ons gerust een bericht.